Saturday, July 11, 2015

Tunggukan aku.

Dum dum dum dum dum dum dum,
gear bergerigi  berputar ligat,
setia mengikut pusingan si rantai getah.

Si anak kecil leka menguis tanah di tepi pam air itu,
sedang ayahnya menyabit rumput liar penuh kesungguhan.

Rendah aku  menggumam nada,
sonata musim bunga berlagu indah,
dan leka aku menapak girang,
bersama senyum di bibir yang tidak lekang,
di denai pemisah kotak sawah mereka.

Ikatan kotak memori terungkai,
ketika kita bersama-sama melalui denai petak sawah,
berdiri teguh bersama bawah hujan dan panas,
menghempas batang-batang padi hingga tinggal butir-butir beras terhasil,
mengukur jarak selang antara pokok-pokok sawit tanaman kita,
berkongsi kuih-muih, roti canai, maggi dan juga secawan kopi bersama.

Aku suarakan kerinduanku pada saat-saat dulu,
lalu dia balas dengan harapannya yang satu,
untuk saat mendatang yang akan  dikongsi bersama lagi,
setahun dua yang bakal berbaki,
tunggukan kepulangan aku ya?
Abah.

140515

* berjumpa tidak jemu, berpisah  tidak gelisah. Rindu  mencelah di  antara itu.

No comments:

Post a Comment

Grab A Button

Lilypie Kids Birthday tickers